Jakimi parametrami wyróżniają się opony na lato i na zimę? Dlaczego są takie istotne? Czym się różnią?

przez | 12 marca 2023
Zawszemiewamy kłopotze zmianą opon, czy to z letnich na zimowe, czy na odwrót. Nie wiadomo, do końca, dlaczego tak jest, ale w końcu klarownym jest fakt, że opony mają ogromnie ważny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Być może ta nasza nieświadomość bierze się z z braku informacji, z małej liczby wiadomości, czym jest opona zimowa a czym opona letnia. jakie są różnice, dlaczego istotne jest to, że nadają się do danej pory roku?

opony samochodowe

Autor: Nikita Novozhilov
Źródło: http://www.flickr.com

Opona zimowa określana jest właśnie tak, z powodu tak zwanych lamelków, które są odpowiedzialne za przyczepność na śniegu. charakteryzuje się dość małymi i wysokimi klockami – bieżnik ma grubość często większą niż 11 milimetrów. Oponawydaje sięjakby nierówna rozmaitymi większymi kanałami i mniejszymi nacięciami. umożliwiają one dobre odfiltrowaniewilgoci. Jednocześnie, nacięcia gwarantują wysoką prędkość przejazdu przez głęboką wodę. Miękka mieszanka, czyli bieżnik opony na zimę powinien odkształcać sięprzy nacisku palców, oferuje bardziej niezawodną przyczepność w niskich temperaturach. Spis produktów znajdziesz na stronie: Opony letnie (sprawdź: opony letnie)

Opona letnia, w odróżnieniu od „zimówki” nie ma lamelków. elementy, które mają kontakt z asfaltem posiadają raczej dużą powierzchnię, są za tonieco niższe. Nowe opony posiadają zwykle od 6 do 10 milimetrów głębokości bieżnika. kanalików może być dużo lub mało, a jest to zależne od przeznaczenia opony. Mieszanka charakteryzuje się dość dużą twardością, na pewno jest tak, kiedy porównamy je z zimówkami. Artykuł dzięki uprzejmości:

opona samochodowa

Autor: Jonathan Rolande
Źródło: http://www.flickr.com

A jak się odnosi do tego mieszanka gumy a temperatura? Wiele osób to lekceważy, a tak naprawdę to niezwykle istotny parametr. Można powiedzieć, że powinniśmy wymieniać ogumienie aż cztery razy w ciągu. Tak, to może dla niektórychniepojęte, ale właściwie byłoby, gdybyśmy to robili na na każdą porę roku, łącznie składa się to w trzy komplety. Dlaczego?

Letnia opona gwarantująca optymalna przyczepność w temperaturach z zakresu 10-20 stopni Celsjusza, nie działa w temperaturach powyżej 35 stopni. Z kolei opona mogąca zagwarantować przyczepność przy temperaturze nawierzchni graniczącej z 40 stopni Celsjusza, będzie się ślizgać przy temperaturze poniżej 20 stopni. Jak to rozumieć? Im gorętsze letnie dni tym powinniśmy stosować opony, niż te, na których bazujemyprzykładowo w okresie wiosennym.