Za tym pojęciem ukrywa się sporo czynników, lecz każde z nich ma jeden cel – zatrzymanie klienta i zachęcenie go do kolejnego skorzystania z usług przedsiębiorstwa albo nabycia jakiegoś towaru. W największych korporacjach są nawet osobne departamenty zajmujące się tylko tym zagadnieniem.
Metody są bardzo różnorodne. Wszelkiego rodzaju karty stałego klienta, zniżki przy następnym zakupie czy różnorodne programy lojalnościowe. Wszytko to robi się dlatego żeby przekonać klienta do ponownego nawiązania współpracy. Najczęściej są to karty na punkty, na przykład na stacjach benzynowych, w kawiarniach czy w restauracjach. Zwykle są to znane sieciówki. Spotkać również można karty, na których zbieramy kolejne pieczątki. Po uzbieraniu określonej ich liczby dostajemy prezent albo nie płacimy za usługę. Tego rodzaju rozwiązanie możemy znaleźć na przykład w zakładach kosmetycznych.
Najważniejsza jest jakość

Oczywiście same programy lojalnościowe >>oferta<< nie zdadzą egzaminu. Wyłącznie, jeśli usługa lub produkt są odpowiedniej jakości, są szanse na powodzenie tego rodzaju działań. Jeżeli firma niewłaściwie traktuje swoich klientów lub sprzedaje produkty złej jakości, żaden program lojalnościowy nie spowoduje powrotu klientów czy zwiększenia sprzedaży. Należy o tym pamiętać.