Co powinnaś wiedzieć o chętnie konsumowanych u nas kartoflach?

Ziemniaki większość z nas je przynajmniej kilka razy w tygodniu. Są i tacy, którzy są w stanie zjadać je bez żadnych dodatków. Kartofle są tak powszechne, że można dojść do wniosku, że znamy jest na wskroś. A tak naprawdę w powszechnej opinii pojawia się duża liczba nieprawidłowych przekonań odnośnie tego popularnego elementu obiadu. Co wobec tego powinieneś wiedzieć o ziemniakach?

ziemniaki

Autor: Frank Steiner
Źródło: http://www.flickr.com

Po pierwsze, kartofle nie są tak (ciąg dalszy tego zagadnienia: www.semi-art.com) tuczące, jak mogłoby się wydawać. Dużo ludzi unika jedzenia ziemniaków, kiedy ma zamiar pozbyć się paru kilogramów. Zwykle ziemniaki są wykluczane z odchudzającej diety. A tak: OK Wine Bar naprawdę wcale nie mają one tak wielu kalorii. Szacuje się, że jest to jedynie 70kcal w 100 g. Kłopot w tym, że kartofle zazwyczaj zjadamy z tłuszczami – i to właśnie one są odpowiedzialne za dodatkowe kilogramy.

Do tego ziemniaki mają bardzo wiele wartościowych witamin oraz minerałów. W pierwszej kolejności, są źródłem potasu i magnezu. Ponadto jest w nich żelazo i fosfor a także wapń. Tego rodzaju składniki oznaczają, że kartofle regulują ciśnienie krwi, jak i również odbudowują kości. Ziemniaki mogą również uregulować przemianę materii (pomysł na pieczone ziemniaki). Są łatwostrawne i wpływają dobrze na pracę układu pokarmowego. Są też źródłem błonnika, który odpowiada za regulowanie działania jelit.

ziemniaki

Autor: Andrew Reid Wildman, Artist, Writer, Photographer
Źródło: http://www.flickr.com

Ze wszystkich tych cennych mikroelementów jesteś w stanie jednak skorzystać tylko w sytuacji, kiedy właściwie przyrządzisz kartofle. Warto mieć na uwadze, że najwięcej cennych składników w ziemniakach znajduje się zaraz pod skórką. Z tego powodu warto powoli ziemniaki. Postaraj się robić to tak ostrożnie jak to tylko możliwe. Wówczas jest największa szansa na to, że danie okaże się źródłem cennych składników. Miej na uwadze również, by nie gotować zbyt długo ziemniaków. Najlepiej pokroić ziemniaki w równe kawałki, a warzywa ugotują się tak samo.